اخبار > سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) و بزرگداشت قیام ۱۵ خرداد برگزار شد



يکشنبه ١٤ خرداد ١٤٠٢ :: ١١:٣٧
در مراسمی در دانشگاه یاسوج

سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) و بزرگداشت قیام ۱۵ خرداد برگزار شد

مراسم گرامیداشت سی و چهارمین سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و بزرگداشت قیام ۱۵ خرداد، با حضور دکتر بهادر کرمی رئیس دانشگاه یاسوج، حجت‌الاسلام قلندری رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان، اعضای هیات رئیسه و هیات علمی، یاوران علمی و دانشجویان این دانشگاه، در سالن شهید چمران دانشکده علوم پایه دانشگاه یاسوج برگزار شد.

سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) و بزرگداشت قیام ۱۵ خرداد برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ، دکتر بهادر کرمی رئیس دانشگاه یاسوج در ابتدای این آئین ضمن تسلیت بمناسبت سی و چهارمین سالگرد ارتحال معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و گرامیداشت سالروز قیام خونین "۱۵ خرداد۱۳۴۲" و تقدیر از حضور پرشور اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه در این آئین افزود: علت جمع شدنمان در این مراسم، پاسداشت سالروز "۱۵ خرداد"، قیام خونینی که به نوعی آغازگر انقلابی اسلامی تلقی می‌شود،قیامی که در منطقه ورامین تهران بخصوص در شهر قم اتفاق افتاد.

وی در ادامه گفت: مهمترین عناوینی که می‌شود به رهبری مردم در ۱۵ خرداد داد، رهبری دینی و مرجعیت شیعه بود و استکبار ستیزی و به طور آشکار مبارزه با اسرائیل، نفی اسرائیل و صهیونیسم در دنيا که همین خط سیر هم ادامه پیدا کرد تا به امروز که چندین سال از انقلاب ما می‌گذرد.

دکتر کرمی اشاره ای نیز به برخی از ویژگی های رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران داشت و افزود: مهمترین ویژگی هایی که رهبر فقید نظام و انقلاب اسلامی داشتند، مرجعیت دینی و الهی بود که در واقع مرحوم امام را شامل می شد به غیر از این بحث مرجعیت دینی و الهی یک سری ویژگی ها و خصوصیاتی رهبر انقلاب ما داشت که انقلاب ها و  سایر رهبران از این ویژگی برخوردار نیستند که اگر در چند سده اخیر جهان نگاه کنیم نمی‌بینیم رهبری با این جهانی شدن که امام خمینی داشتند.

رئیس دانشگاه یاسوج همچنین عنوان کرد: حضرت امام خمینی (ره) باور عمیق به مردم داشت، مردمی بودن یکی از ویژگی های برجسته حضرت امام بود، اعتقاد داشت که با تکیه به مردم باید هر گامی را برداشت.

وی ادامه داد: همه ما در جریان روند انقلاب هستیم، علیرغم این که صد درصد مردم صدا میزدند اسلامیت انقلاب را ولی رهبری اصرار کردند حتماً باید اصل نظام به رای گذاشته شود،

رئیس دانشگاه یاسوج ادامه داد: ثابت قدم بودن یکی از ویژگیهای برجسته رهبری بود، بدون ترس از غرب و شرق و دنیای استکبار مسلط و ثابت قدم بود تصمیم می گرفتند و صحبت می کردند، بدون هیچ گونه ترس در پانزده خرداد و سخنرانی روز عاشورای فیضیه قم این را نشان داد تا روزی که وفات کرد.

دکتر بهادر کرمی رئیس دانشگاه یاسوج در ادامه اشاره ای نیز به استقلال همه جانبه انقلاب اسلامی ایران کرد و افزود: یکی از خروجی های خوب این انقلاب، استقلال همه جانبه است(نه  شرقی نه غربی) که از اول گفته شد و هم اکنون نیز این کشور هيچگونه وابستگی به هیچ جایگاه و قدرتی ندارد و خود را بعنوان یک قدرت جهانی مطرح کرده و علیرغم همه فشارها و تحریم ها و سختی ها بر این قدرت، بیان و تصمیم باقی مانده است.

رئیس دانشگاه یاسوج یکی دیگر از  از ویژگی های انقلاب اسلامی را که در راستای استقلال همه جانبه است توجه خاص به مسائل علمی، تحقیقاتی و پژوهشی دانسته و تصریح کرد: شما هر روز فرمایشات مقام معظم رهبری را (جانشین بر حقی برای بنیانگذار جمهوری اسلامی هستند) می بینید که هر روز بر حمایت از علم، فناوری،  دانشگاه، کارهای دانش بنیانی و تولید دانش بنیان و... را دارد که این یکی از ویژگی های برجسته انقلاب اسلامی است.

وی همچنین به دانشگاه، یکی دیگر از دستاوردهای نظام انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت؛ همانطور که می‌دانیم شروع آموزش عالی در استان ما برمی‌گردد به سالهای (۶۲ الی ۶۵) که ما قبل از ان حتی یک کلاس درس که اسمش را آموزش عالی بگذاریم در استان نداشتیم و همه فرزندان این استان باید برای ادامه تحصیل به سایر استان ها مراجعه میکردند، و این محرومیت ها هم باعث می‌شد که بسیاری از افرادی که صاحب فکر و استعداد بودند نتواند به جایی برسند.

رئیس دانشگاه یاسوج ادامه داد: اکنون این دانشگاه و دانشگاه‌های دیگر تشکیل شد و این دانشگاه(دانشگاه یاسوج) به عنوان دانشگاه مرجع و مادر استان افتخار دارد علیرغم عمر کمی که دارد، یکی از دانشگاه های برتر  کشور در حوزه های مختلف است.

  بنابراین گزارش، در ادامه این مراسم پس از مداحی و مراسم سینه زنی، دکترمحمد مهدی روشنفکر عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج، بعنوان سخنران ویژه این مراسم به تبیین وقایع تاریخ انقلاب اسلامی و زندگی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) پرداخت.

 عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج گفت: جریان تربیت یافتگان جدید یا به اصطلاح جریان روشنفکری مستقیم و غیرمستقیم افکار و اندیشه هایی را دنبال می‌کنند که به تضعیف و سرانجام کم رنگ کردن دین کمک می‌کند.

وی ادامه داد؛ در جاهایی اقداماتی در مقابل این نوع جریان دنبال می‌شود مثل جنبش تنباکو که خیلی استمرار پیدا نمی‌کند اما برای حضرت امام خمینی(ره) تجربه ای می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج گفت: بعداز ناکامی مشروطه رضا خان به قدرت می‌رسد، رضا خان هرچند در ابتدا تلاش کرد  به باور دینی مردم و به مذهب احترام بگذارد اما در نیمه دوم حکومت خود اقدامات ضد مذهبی را دنبال می کند، با تعطيلي شعائر دینی بخصوص کشف حجاب و آنچه فکر می‌کردند لازم است و رفتند بسمت تلفیقی از ناسیونالیسم باستانی و غرب گرایی که جایگزین مذهب کنند.

دکتر روشنفکر همچنین گفت: بعداز کودتای ۲۸مرداد هم آمریکایی ها بر ایران سلطه پیدا می‌کنند و هم حکومت پهلوی یعنی شخص محمدرضا پهلوی بسمت خودکامگی و تحت فشار آمریکایی ها مجبور به انجام اصلاحاتی هستند در زمینه های مختلف که این اصلاحات بیشتر نگرانی از  ائتلاف ایران بود و اینکه احتمالا ایران گرفتار کمونیسم شود و گرایش پیدا کند به اتحاد جماهیر شوروی در جریان جنگ سرد که این ها باعث شد که بسمت مجموعه اصلاحاتی در زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بروند.

عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج افزود: مبارزه امام خمینی(ره) صرفا علیه استبداد داخلی نبود، بخش عمده مبارزه حضرت امام(ره) علیه استکبار خارجی بود، اینکه گاهی بعضی در فضای مجازی و جاهای دیگر موضوعاتی را نسبت می‌دهند به حضرت امام خمینی (ره) و انقلاب و نقش بیگانگان بیشتر توهم و موضوعات خیالی هست، چرا که مبارزه‌ حضرت امام(ره) از اول علیه آمریکا بود.

وی ادامه داد؛ امام (ره) یک شخصیت معنوی و باخدایی بودند، امام (ره) مردمی بودند و از زبان مردم و حرف دل مردم را می‌زد و به همین دلیل هم وقتی به سال ۵۷ (۱۲ بهمن)نگاه میکنیم بازگشت حضرت امام و آن استقبال باشکوه را می‌بینیم و وقتی ده سال بعد در سال ۶۸ از دنیا رفتند، شاهد بدرقه باشکوه مردم ایران بودیم که در تاریخ سراغ نداریم.

وی گفت: حضرت امام خمینی(ره) با وجود هشت سال جنگ تحمیلی ایران و عراق بود، محدودیت ها، مشکلات و خیلی درگیری های دیگر، اما وقتی حضرت امام(ره) از دنیا رفتند بدرقه و استقبال مردم و ناراحتی مردم خیلی بیشتر از آن‌چیزی بود که در ۱۲ بهمن اتفاق افتاد، این نبود مگر محبوبیتی که حضرت امام (ره) نزد مردم داشتند، مردم با وجود همه سختی هایی که بود ایشان را قبول داشتند و این به بعد مذهبی حضرت امام خمینی(ره) برمیگردد ولاغیر.

وی در ادامه همچنین گفت: نهایتا آنچه همه ما بمناسبت آن جمع شده ایم، قیام ۱۵ خرداد و رحلت حضرت امام(ره) معنی اش این است که یادآوری و بازخواني بشود که چرا امام خمینی(ره) قیام کرد و چرا انقلاب کرد، انقلاب یک موقعیت ضد استبدادی، ضد استعماری و ضد وابستگی داشت و آنچه که در سال ۵۷ اتفاق افتاد استقلال و عظمت ایران بود، هر استقلال و عظمتی حتما هزینه دارد و بدون هزینه نخواهد بود و  آنچه حضرت امام خمینی (ره) برای ما به جای گذاشت، میراث گرانبهای حضرت امام (ره) ،عزت، آزادی و استقلال.