اخبار > نشست رئیس، روسای دانشکده ها ، معاونین و مدیران آموزشی دانشگاه یاسوج با مدیر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم



سه شنبه ١٤ آبان ١٣٩٨ :: ١٥:٤٧

نشست رئیس، روسای دانشکده ها ، معاونین و مدیران آموزشی دانشگاه یاسوج با مدیر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم

نشست مشترک رئیس، روسای دانشکده ها و معاونین و مدیران آموزشی دانشگاه یاسوج با مدیر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم برگزار شد.

نشست رئیس، روسای دانشکده ها ، معاونین و مدیران آموزشی دانشگاه یاسوج با مدیر برنامه ریزی آموزشی  وزارت علوم

رئیس دانشگاه یاسوج در ابتدای این نشست گفت: دانشگاه یاسوج موفقیتهای خوبی به دست آورده است و برای اولین بار جز 10 دانشگاه برتر کشور شد.


دکتر احمد عریان افزود: دانشگاه یاسوج در رنکینگ شانگهای جایگاه بالاتری نسبت به بسیاری از دانشگاههای باسابقه کشور را کسب کرد.
وی ادامه داد: یکی از اساتید این دانشگاه در بین پراستنادترین دانشمندان کشور و جهان قرار دارد که برای دانشگاه افتخار بزرگی است.
رئیس دانشگاه یاسوج بیان داشت: از بین 13 نفر از اساتید نمونه کشور که هم در بین دانشگاههای علوم پزشکی و دانشگاههای وزارت علوم انتخاب شده بود یکی از این افراد از دانشگاه یاسوج بود که توسط رئیس جمهور و وزیر علوم مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفت.


دکتر عریان به مهمترین عنوان کسب شده دانشگاه یاسوج اشاره کرد و گفت: در رتبه بندی موسسه تایمز برای اولین بار که دانشگاه یاسوج ثبت نام و شرکت کرد در 13 شاخص بین کل دانشگاههای کشور مقام دوم را به دست آورد که بسیار حایز اهمیت بود.
وی ادامه داد: دانشگاه یاسوج همچنین در رنکینگ مهندسی و تکنولوژی نیز رتبه 301 تا 400 را بدست آورد که باز هم نشان از توانمندی دانشگاه یاسوج در حوزه فنی و مهندسی دارد.
رئیس دانشگاه یاسوج تصریح کرد: ما نیز جزیی از پیکره بزرگ وزارت علوم هستیم و خواهان استفاده از اساتید این دانشگاه در سطح وزارتخانه و کارگروهها و شوراهای وزارت علوم هستیم.


دکتر عریان بیان داشت: بر اساس مزیت نسبی استان از سوی دانشگاه رشته های بین رشته ای با حساسیت و سختگیری بسیار، تعریف و به وزارتخانه ارایه شده است و توقع این است که با آنها موافقت شود.
وی ادامه داد: تبدیل برخی رشته ها به گرایشهای خیلی کوچک ممکن است برای دانشگاه تهران یک مزیت باشد ولی برای دانشگاههای دورتر از مرکز ضرر و زیان دارد که لازم است وضعیت و شرایط  همه کشور را دید و بر اساس نظرات دانشگاهها رشته ها تعریف شود.
دکتر عریان در پایان گفت: استفاده از اساتید برخی از دانشگاههای جوان در کارگروهها می تواند فکر و اندیشه نو و جدید و نیروی تازه ای را به این کارگروههای وزارت خانه تزریق کند.



مدیربرنامه ریزی آموزشی وزارت علوم در این نشست گفت: 1000 نفر در 70 کارگروه وزارت علوم فعالیت می کنند که این افراد از اساتید دانشگاههای کشور انتخاب و با حکم معاون آموزشی به عضویت این کارگروهها در می آیند.
دکتر محمدرضا آهنچیان افزود: کمیسیون ها و شوراها نیز مصوبات این کارگروهها را نیز بررسی و آنها را تصویب یا رد می‌کنند.


برخی از این برنامه های تعریف شده نیز در همین کارگروهها تصویب شده که از همکاران شما در دیگر دانشگاههای کشور هستند و مطمنا دلسوز وزارت علوم و آموزش عالی کشور هستند.
دکتر آهنچیان افزود: براساس موافقت وزیر دانشگاههای مادر استان می توانند به تدوین و برنامه ریزی برنامه آموزشی خود بپردازند.
وی ادامه داد: دانشگاههای مادر استان و برخی از دانشگاهها برای فرایند بازنگری برنامه مختار هستند و برخی دیگر از دانشگاه‌ها این موضوع را به کارگروهها ارجاع می دهند که در صورت نیاز از رئیس دانشگاه برای توضیح و دفاع از برنامه دعوت می شود.


این مسئول وزارت علوم بیان داشت: برخی از اساتید و دوستان دانشگاهی در گروههای مختلف که نسبت به برخی برنامه ها انتقاد دارند به شکل مکتوب اعتراض خود را مطرح و به دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت خانه ارسال تا به کارگروه مربوطه ارجاع داده شود.
دکتر آهنچیان افزود: برخی از نظرات و پیشنهادات اساتید نیز در همین سفرهای منطقه ای دریافت و به کارگروهها ارجاع داده می شود.


وی در توصیه ای به اساتید دانشگاه یاسوج گفت: هر اقدامی که در مسیر مهارت افزایی و اشتغال پذیری دانشجویان از عهده شما بر می آید را انجام دهید و تاکید شده که در این راه هر اقدامی که صلاح می دانید انجام شود.
دکتر آهنچیان تصریح کرد: از نگاه آموزشی تاکید می کنیم که دانشجویان را با فضاهای خارج از دانشگاه آشنا کنید و با حفظ امنیت آنها را به فضای کسب و کار کشاورزی و صنعتی و ... بکشانید تا مهارتهای این حوزه ها را به صورت عملی ببیند.
وی بیان داشت: فرایند و روندهای در وزارت علوم تعریف شده و مشخص هست اما در حوزه عمل با برخی مشکلات مواجه هستیم که باید بیش از پیش برای حل آنها زمان و وقت کافی گذاشته شود.
مدیرکل برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم اظهار داشت: برای تدوین برنامه آموزشی نیز باید طرح توجیهی کامل نوشته شود و صورتجلسات و مصوبات پیوست را نیز داشته باشند و از سال 95 تصویب شده و برای همه دانشگاهها لازم الاجراست.
وی افزود: کارگروهها موظف به برگزاری الکترونیک جلسات شده اند ولی برای برگزاری این جلسات با مشکلاتی مواجه شده و تا کنون جلسات الکترونیک کارگروهها برگزار نشده است.