اختراعات و فناوریهایمان را کجا به نمایش بگذاریم
فرآیند توسعه اقتصادی دانشمحور نیازمند زیرساختهایی برای تجاریسازی یافتههای پژوهشی و تسهیل مبادلات و انتقال صحیح فناوری است. یکی از ابزارهایی که برای تسهیل فعالیتهای توسعه فناوری، شفافسازی و تقویت بازار فناوری در دنیا مورد استفاده قرار میگیرد، فنبازارها (TechnoMartها) هستند. فنبازارها همچنین تلاش میکنند به ایجاد و یا فعالتر شدن بخشهای مختلف درگیر با مقوله تجاریسازی، مبادله و توسعه فناوری کمک کنند.
فنبازار بهمعنای بازار فناوری، یعنی محلی برای مبادلات فناوری است. همانطور که بازار مسکن محل مبادله مسکن است و بنگاههای معاملات مسکن واسطههای اطلاعاتی و حقوقی معامله مسکن هستند، در بازار فناوری نیز فنبازارها نقش واسطهای برای رساندن اطلاعات فناوری به «عرضهکنندگان»، «متقاضیان»، «کارآفرینان» و «سرمایهگذاران» را دارند. درضمن به ارائه مشاوره در خصوص مراحل انتقال فناوری میپردازند.
تولد فنبازارها به بیش از 4 دهه قبل (اواخر دهه 70 میلادی) و کشورهای شرق آسیا بر میگردد. کشورهایی چون «ژاپن»، «چین» و «هنگکنگ» که خود تولیدکننده فناوری نبودند و بیشتر از استراتژی انتقال فناوری استفاده میکردند، برای ساماندهی جریان انتقال فناوری در کشورشان، اقدام به ایجاد ساختارهایی کردند که بعدها بهنام Technomarket یاTechnomart معروف شدند.
براساس گزارش ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، نمونهای از مهمترین فنبازارها درحال حاضر فنبازار آسیا و اقیانوسیه APCTT، مستقر در دهلینو؛ فنبازاربازار Yet2، در آمریکا؛ مرکز انتقال تکنولوژی شانگهای (STTE) در چین و شبکه نوآوری اروپا (IRC) هستند.
ظرایف موجود در انتقال فناوری، لزوم ایجاد مکانیسم اطلاعرسانی صحیح، همچنین مشاوره ساختارمند و ایجاد بستری برای استانداردسازی مبادلات را به وجود آورد که این نقش توسط فنبازارها ایفا میشود.
در اصل فنبازار در نقش یک واسطه حرفهای در سطوح مختلف در کنار عرضهکنندگان (دانشگاهها، پژوهشگاهها و واحدهای تحقیق و توسعهی صنایع) و متقاضیان فناوری (صنایع بزرگ، بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط، سرمایهگذاران و حتی دانشگاهها) خواهد بود.
با این تعریف میتوان گفت فنبازار در اصل یک بنگاه تخصصی معاملات فناوری است. در این بازار، فروشندگان فناوری فرصت مییابند تا دانش فنی و فناوریهای خود را به معرض نمایش گذاشته و برای آنها اقدام به بازاریابی نمایند. از طرفی این امکان نیز وجود دارد که متقاضیان فناوری نیز تقاضاهای خود را مطرح کرده و به این صورت قدرت انتخاب بالاتری در بین گزینهها داشته باشد.
برای مطالعه متن کامل این گزارش به وبسایت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی (farhang.isti.ir) مراجعه کنید.
منبع خبر:بنیاد ملی نخبگان