چهارشنبه ٠٥ ارديبهشت ١٤٠٣
مقدمه پیشینه کرسیها در مذهب شیعی وجود شرايط و الزامات آزادانديشي و محيط مناسب و مهياي آن اگر چه مقولهاي تازه در مراكز علمي اسلامي به ويژه در حوزه هاي علميه شيعي نيست و مبحثي بنيادي در زندگي ائمه (عليهم السلام)، بسياري از رهبران ديني و روند تاريخي مراكز علمي بوده است، اما تاكيد مجدد بر این مفهوم و التزام به آن در اين مقطع در پيوند با شرايط جدید کشور، اسلام، موقعيت كنوني جهان و ضرورتهاي است كه جهان كنوني براي تقويت روند آزادانديشي ايجاد كرده است. چارچوب آزاد اندیشی آزادانديشي در مصادیقی مانند نشستهای دوجانبه یا چند جانبه و با حضور موافقان و مخالفان یک نظریه،رویکرد، موضوع و یا وضعیتی اجتماعی، فکری، فرهنگی، سیاسی و یا هر موضوع علمی و قابل بحث عینیت مییابد. از این رو، آنچه که از آن به عنوان کرسی آزاداندیشی یاد میشود در برگیرنده کلیه مباحثی است که در چارچوبهای نظريه پردازي، نقد و مناظره و گفتگوي آزاد علمی و صورتهای دیگر که متضمن حضور و بحث علمی موافقان و مخالفان یک موضوع است صورت میگیرد. رویکرد آزاد اندیشی پس از الزام بیان آزادانه دیدگاه و حضور موافقان و مخالفان یک موضوع خاص مهمترین الزام یا قاعدهی حاکم بر برگزاری هرگونه کرسی آزاد اندیشی حاکمیت منش و رویکرد اخلاق مدارانه و قانونمندی بر کلیه مراحل برگزاری این کرسیهاست. ضرورت کرسیهای آزاد اندیشی ضرورت حاکم بر طرح و اجرای کرسیهای آزاداندیشی از سوي مقام معظم رهبري در راستاي سیاستهای كلان كشور به عنوان جزيي از تلاش براي احياء و نوسازي تمدن ايراني اسلامي و به عنوان فرصت و امكاني به حساب میآید كه در پرتو فضاي مناسب طرح مباحث بنيادين علمي بيش از هر چيز به تحقق جنبش نرم افزاري، توسعه علمي و جلوگيري از تصلب و تعصب علمي و فكري منجر شود. همچنين تحقق اين ايده همراه شدن با اقتضائات زمانه در زندگي اجتماعي و درك عميق شرايط روز و ناشي از باور به خردمندي انسان،استعدادهاي مهم و بسيار بالاي مادي و معنوي كشور و ظرفیتهای فرهنگي و سودمندي طرح ديدگاههاي مختلف براي ايجاد رشد و تعالي مادي و معنوي كشور میباشد. مسئولیت جامعه دانشگاهی از اين رو، برای جامعه دانشگاهي و مسئولان و متصديان عرصهی علم و دانش درك عميق ابعاد مختلف مفهوم آزادانديشي و آگاهي از نتايج و پيامد هاي مطلوب و سازنده آن در راستاي رشد و تعالي مادي و معنوي كشور یک ضرورت بنیادی است. در این راستا ایجاد یک گفتمان ملی برای رسیدن به اهداف کلان کشو در حوزه های علمی و فرهنگی نیازمند تعامل مراکز مختلف علمی، کمک به رونق و تعمیق مباحث علمی، انباشت تجربه های علمی و مدیریتی و حمایتهای مختلفی که زمینه ساز ارتقاء جمیع توانمندیهای است که در منابع مادی و انسانی نهفته در این کشور است. |