آئین نامه شورای تعامل و تبادل نظر دانشجو و دانشگاه

تاریخ آیین نامه : 19-05-1390

آئین نامه« شورای تعامل و تبادل نظر دانشجو و دانشگاه »
به منظور تبادل نظر و اطلاع از نظرات مشورتی دانشجویان در مورد مسائل و مشکلات دانشگاه ها، انتقال
بی واسطه نظرات مدیریت دانشگاه به دانشجویان، ایجاد فضاهای مدیریتی سالم، متعهد و پاسخگو، ژرف نگری در
مسائل علمی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و صنفی دانشجویان، اعتلای سرمایه اجتماعی، ارتقای سطح علمی
شورای » فرهنگی دانشگاه ها و افزایش میزان رضایت مندی دانشجویان از عملکرد مسئولین دانشگاه های کشور
براساس این آیین نامه در کلیه دانشگاه های کشور تشکیل می شود. « تعامل و تبادل نظر دانشجو و دانشگاه
نامیده می شود . « شورا » که در این آیین نامه به اختصار « شورای تعامل و تبادل نظر دانشجو و دانشگاه » ماده 1
با هدف فراهم آوردن زمینه مناسب برای ارتباط مستقیم مدیریت دانشگاه با دانشجویان، اطلاع بدون واسطه از
مسائل و مشکلات دانشجویان، نهادینه کردن مشارکت و توجه به خواسته های دانشجویان در نظام اجرایی و
برنامه ریزی دانشگاه ها با ترکیب زیر تشکیل می شود.
1. یک نماینده از دانشجویان شاغل به تحصیل هر دانشکده، این عضو از بین دانشجویان هر دانشکده و با
انتخاباتی در آغاز نیمسال اول هر سال تحصیلی با رای اکثریت دانشجویان شرکت کننده در انتخابات، برگزیده
می شود. مسئول برگزاری انتخابات رئیس دانشکده می باشد.
2. یک نماینده از شورای هماهنگی کانو نهای فرهنگی و هنری دانشجویان هر دانشگاه.
3. یک نماینده به انتخاب مدیران مسئول نشریات دانشجویی فعال در دانشگاه.
4. یک نماینده از شورای صنفی دانشجویان
5. یک نماینده به انتخاب دبیران انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه.
6. یک نماینده از بزرگترین تشکل سیاسی دانشجویی فعال و دارای مجوز فعالیت دانشگاه
7. یک نماینده از بسیج دانشجویی
8. دو دانشجوی فعال در فعالیت های فرهنگی و دینی با معرفی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم
رهبری در دانشگاه.
9. یک نماینده از دانشجویان غیر عضو در تشکل های سیاسی، انجمن های علمی، کانون های فرهنگی و
شوراهای صنفی مقطع کارشناسی ارشد به انتخاب معاون آموزشی دانشگاه.
10. یک نماینده از دانشجویان غیر عضو در تشکل های سیاسی، انجمن های علمی، کانون های فرهنگی و
شوراهای صنفی مقطع دکتری به انتخاب معاون آموزشی دانشگاه.
16 توسط معاون دانشجویی، فرهنگی به رئیس دانشگاه معرفی ، 5 1 ، 4 1 ، 3 1 ، تبصره 1: دانشجویان بند 2 1
خواهند شد.
تبصره 2: کلیه دانشجویان معرفی شده برای مدت یکسال به عضویت این شورا پذیرفته خواهند شد و حکم آنان
توسط رئیس دانشگاه صادر خواهد شد. عضویت مجدد آنان در صورت احراز شرایط برای دوره های بعدی بلامانع
است.
تبصره 3: داوطلبان احراز نمایندگی منتخب موضوع بند 1 1 نباید عضو هیچ یک از تشکل ه ای سیاسی،
انجمن های علمی، کانو نهای فرهنگی، شوراهای صنفی و نشریات دانشجویی باشند.
ماده 2 دانشجویان عضو شورا باید واجد شرایط زیر باشند.
1 حداقل یک نیمسال تحصیلی را با موفقیت در دانشگاه سپری کرده باشند و سابقه مشروطی در پرونده
تحصیلی نداشته باشند.
2 حکم قطعی کمیته انضباطی که منجر به محرومیت از تحصیل به مدت یک نیمسال تحصیلی شده باشد،
نداشته باشند.
3 حداقل یک سال به تاریخ فراغت از تحصیل آنان باقی مانده باشد.
ماده 3 یکی از بین دانشجویان عضو شورا توسط رئیس دانشگاه به سمت دبیری این شورا انتخاب خواهد شد.
ماده 4 دبیر شورا برای مدت یک سال وظیفه تنظیم دستور جلسات، هماهنگی تشکیل جلسات، دعوت اعضاء به
جلسه، مستندسازی و تهیه صورتجلسه ها را عهد هدار است.
ماده 5 جلسات شورا به صورت منظم و دو ماه یک بار برگزار می شود. شرکت کلیه اعضاء در جلسات الزامی و
در صورت غیبت در دو جلسه متوالی یا سه جلسه متناوب در (طول سال)، عضویت فرد غایب در شورا ملغی و فرد
دیگری معرفی و منصوب می شود.
تبصره: در تعطیلات نوروز و تابستان الزامی برای تشکیل جلسات ماهانه یا به طور کلی جلسه وجود ندارد.
ماده 6 موضوعات جلسات پیرامون مسائل دانشگاه اعم از علمی (نظیر تجهیزات آموزشی، پژوهشی، تقویم
دانشگاهی و نظایر آن)، رفاهی (سلف سرویس، خوابگاه، ایاب و ذهاب، وام، کمک هزینه دانشجویی ) مسائل
فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و مسائل مرتبط با تشکل ها و فعالیت های فرهنگی، سیاسی، علمی، اجتماعی و ....
دانشجویان خواهد بود.
تبصره: با تشخیص رئیس دانشگاه، مسائل دیگر نیز می تواند در دستور مباحث جلسات قرار گیرد.
ماده 7 رئیس شورا، رئیس دانشگاه و قائم مقام وی معاون دانشجویی فرهنگی است.
ماده 8 براساس نظر رئیس دانشگاه، معاونان، مدیران و سایر مسئولان دانشگاه برای شرکت در این جلسات و
اطلاع از نظرات گروه مشاوران دانشجو یا اعلام برخی از برنامه ها و سیاست ها به جلسات شورا دعوت خواهند شد.
ماده 9 به منظور ایجاد انگیزه بیشتر در دانشجویان و مشارکت فعال آنان در مباحث شورا، رئیس دانشگاه سالی
یکبار جلسه مشترک شورا و هیئت رئیسه دانشگاه را تشکیل خواهد داد.
ماده 10 اعضای شورا ضمن حضور فعال در جلسات، موظف به حفظ اسرار و مسائل محرمانه مطرح شده در
جلسات می باشند. تشخیص محرمانه بودن موضوعات با رئس دانشگاه است. با فرد خاطی برابر مقررات رفتار
خواهد شد.
ماده 11 چون مباحث و جلسات این شورا مشورتی است، اعضای آن از حیث عضویت در این شورا نمی توانند در
امور اجرایی و برنام هریزی دانشگاه مداخله کنند.
ماده 12 اعضای شورای هر دانشگاه یک نفر را از بین خود برای عضویت در شورای مشورتی دانشجویی وزارت
علوم، تحقیقات و فناوری معرفی خواهد کرد.
ماده 13 نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه بر عهده معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و
فناوری است.
توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصویب و /9/ ماده 14 این آیین نامه در 14 ماده و 5 تبصره در تاریخ 8
از تاریخ ابلاغ به دانشگاه ها، لازم الاجرا خواهد بود.