به مناسبت دهه فجر صورت گرفت
دیدار دانشگاهیان استان با نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد/تصاویر
در آستانه 40 سالگی انقلاب جمعی از دانشگاهیان استان به دیدار نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد رفتند.
به مناسبت دهه فجر و 40 سالگی انقلاب اسلامی جمعی از دانشگاهیان استان با آیت الله ملک حسینی نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد دیدار کردند.
به گزارش روابط عمومی، رئیس دانشگاه یاسوج در ابتدای این نشست با گرامیداشت دهه فجر گفت: درود می فرستم به روح بلند و ملکوتی امام خمینی رهبر کبیر انقلاب و همچنین یاد و خاطره مجاهدتها و رشادتهای مرحوم آیت الله ملک حسینی برای انقلاب و بعد از انقلاب را گرامی می دارم.
دکتر احمد عریان افزود: آموزش عالی از جمله حوزه هایی است که پیشرفتهای فراوانی داشته که قبل از انقلاب و بعد از آن قابل قیاس نیست.
دکتر عریان اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی کشور در زمینه مسائل علمی حرفی برای گفتن نداشت به گونهای که در ابتدای انقلاب همراه با 2 کشور دیگر اسلامی از جمله عراق یک دهم درصد تولید علم دنیا را داشتند.
وی با بیان اینکه هم اکنون ایران اسلامی به تنهایی 2.3 درصد رشد علم را دارد، عنوان کرد: قبل از انقلاب در مجموع در تمام نقاط کشور 15 دانشگاه با کمتر از 100 هزار دانشجو داشتیم ولی هم اکنون در کهگیلویه و بویراحمد 40 هزار دانشجو با 900 عضو هیئت علمی داریم.
دکتر عریان با اشاره به اینکه قبل از انقلاب در تنها مرکز تربیت معلم زیر دیپلم، دیپلم و فوق دیپلم تربیت میکرد، تصریح کرد: البته در زمینه افزایش تعداد مراکز آموزش عالی زیاده روی کردیم که امیدوارم این وضعیت اصلاح شود زیرا برخی از این مراکز در سطح مورد انتظار نیستند.
وی با تشریح وضعیت دانشگاه بابل ادامه داد: 3 نفر از 16 نفر از اساتید طراز اول کشور بین 4 هزار و 50 استاد در تمام دنیا از دانشگاه بابل بودند در حالی که برخی دانشگاههای مطرح کشور نتوانسته بودند استادی در این رده داشته باشند.
رئیس دانشگاه یاسوج با تاکید بر اینکه باید پاسخگوی این باشیم که چگونه دانشگاه یاسوج با این همه ظرفیت خدادادی نتوانسته همچون دانشگاه نوشیروانی بابل نقش آفرینی کند، بیان کرد: یاسوج با بابل در زمینههای مختلف از جمله گیاهان دارویی، گردشگری و نفت و گاز قابل مقایسه نیست.
دکتر عریان گفت: هنوز مدیران دستگاههای اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد به این نتیجه نرسیدهاند که با همراهی بیشتر با دانشگاه میتوان مشکلات را برطرف کرد.
وی با تاکید بر اینکه دغدغه پیوند دانشگاه یاسوج با مشکلات استان را داریم، اظهار داشت: 6300 دانشجو در دانشگاه یاسوج داریم که از این تعداد 1700 نفر در رشتههای کارشناسی ارشد و 300 نفر دوره دکتری مشغول تحصیل هستند که می توانند با پایان نامه هایی خود بخشی از مشکلات استان را حل کنند.
دکتر عریان خاطرنشان کرد: 200 نفر از دانشجویان نخبه و مستعد دانشگاه یاسوج توسط افراد خیر بورس شدند که نیمی از آنها توسط بنیاد علمی و آموزشی قلم چی و نیمی دیگر نیز توسط خیرین استانی تامین میشود.
وی با تاکید بر اینکه علم خوب تولید کردیم ولی نتوانستیم آن را به ثروت تبدیل کنیم، افزود: در صورت تبدیل علم به ثروت هم اکنون سوار بر هواپیمای تولید داخل میشدیم و خودرو با ایمنی بالا تولید میکردیم.
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: دانشگاهها و عرصه علم در استان نباید زیر چتر سیاسی بازی برود.
آیتالله ملک حسینی اظهار داشت: به طور حتم در صورتی دانشگاه یک گرایش خاص سیاسی داشته باشد و صنعت گرایش دیگری، امکان پیوند این دو حوزه وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه استاد و دانشجو در دانشگاه باید سیاسی باشند، عنوان کرد: آنچه در برخی دانشگاهها وجود دارد بیشتر شبیه سیاست بازی است و نسبتی با سیاسی بودن ندارد زیرا شعورمندی سیاسی یعنی اتحاد بر توسعه و رشد علم داشتن است.
آیت الله ملک حسینی ابراز داشت: انسان سیاسی در تمام عرصهها در زمینه توسعه جامعه و فضیلتها اختلاف ندارند زیرا اختلاف باید در چگونگی باشد در حالی در برخی مواقع در نفس توسعه و ارتقاء با هم جنگیدیم.
نماینده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: امروزه تقابل دنیا در زمینه قدرت نیست بلکه این تقابل بر مدار علم بوده و به طور حتم هر کشوری در علم قویتر باشد، قدرتمند و ثروتمندتر است.
آیت الله ملک حسینی با اشاره به اینکه رمز دشمنی آمریکا با ملت ایران ساخت موشک نیست بلکه دانشی بوده که این موشک را ساخته است، بیان کرد: هستهای بودن برای غرب مهم نیست بلکه فناوری بومی هستهای آنها را عصبانی کرده است.
وی بیان کرد: علم در مقابل ندانستن و گاه نادانی قرار میگیرد و برای برون رفت از جهل و نادانی باید بر علم تکیه کرد و اولین ویژگی انبیاء این بوده که آنچه را دیگران نمیدانند، آنان میدانند.
آیت الله ملک حسینی خاطرنشان کرد: برای شناخت انقلاب اسلامی ایران باید 4 مقایسه بین بود و نبود، امروز و گذشته، ما و دیگران و همچنین ما و اهداف و آرمانها به صورت دقیق انجام شود تا بدانیم این انقلاب چه دستاوردهای بزرگی در عرصههای مختلف داشته است.
وی با تاکید بر اینکه در صورتی مسائل و ظرفیتهای موثر در توسعه همه جانبه با دانشگاه پیوند نخورد، موفقیتی حاصل نمیشود، افزود: انتظار میرود دانشگاههای استان به کمک توسعه بیایند.